Programmeren is het leren computationeel denken of het leren denken als een computer. Een vaardigheid die in onze digitale wereld niet meer weg te denken
is.
- Tijdens KuCodePIEP maken we kennis met het bitmonstertje en het computermannetje. Samen met hen ontdekken de kinderen hoe een computer communiceert. Daaruit leren de ze dat
een computer alles moet worden aangeleerd en dat elk groter probleem in kleinere stapjes moet worden onderverdeeld. Aan de hand van een spel en apps maken de
kinderen kennis met stappenplannetjes en herhalingen (met tablet).
- Na KuCodePIEP volgt KuCodeTOK. In deze lessenreeks gaan ze aan de slag met ScratchJr. Stap voor stap leren ze met de app werken en maken ze kleine
programmaatjes en creëren zo verhaaltjes en spelletjes (met tablet). Uiteindelijk maken ze zelf hun eigen app. Tussen de oefeningen door staan we ook even stil bij mediawijsheid. Zo staan we even
stil bij geluid en volume en nemen we foto's van elkaar, maar mag dat zomaar? Welke app is voor welke leeftijd? Mag ik zomaar een spelletje installeren?
- De laatste lessenreeks die je kunt volgen is KuCodeKRAAI. De eerste lessen kijken we even terug naar de PIEP en de TOK-reeks. In ScratchJr maakten we al kleine
animatiefilmpjes, maar nu gaan we echt een stap verder. Na het bekijken van onze creaties maken we een virtual reality tour en kijken we eens wat kunstmatige intelligentie is. En euh, haal de
detective in jezelf maar naar boven want weet jij wie de baas is van Internet?
Leren programmeren brengt o.a. volgende vaardigheden met zich mee:
- Creatief en logisch denken
- Ruimtelijk inzicht
- Probleemoplossend denken
- Structuren of patronen zien
- Samenwerken
- Nauwkeurig werken
Voor kinderen uit het tweede, derde en vierde leerjaar.